En Pappa och en "Pappa"

Känner att jag bara måste lätta på hjärtat, jag kanske inte borde vara såhär pass öppen här i bloggen men nu är jag det. Veckan som kommer, kommer att bli en berg & dalbana av dess like. Jag tackar gudarna att jag har Jess som ställer upp i dina process!

Mathias har alltid varit som en Pappa åt Felicia, han är inte biologisk far åt henne men han har varit med hela graviditeten, förlossningen samt varit delaktig i hela hennes liv, hon fyller 5 nu i år! Jag har aldrig ens velat tilltala Jonas (Felicias biologiska far) men nu tog jag tjuren vid hornen, letade upp hans nummer och ringde! Ett under att han ens svarade. Jag frågade honom om det går bra för honom att Matti adopterar Felicia, han lät tveksam till en början och utan övertalning eller disskutioner så gick han med på det.. han tyckte att det var det enda rätta, för Felicia. För även han sa "det är Mathias som funnits där och varit med från början, jag är inte hennes pappa annat än på Papper".. och i ärlighetens namn trodde jag verkligen inte att något så vettigt kunde komma ur hans mun. Sedär!

Varken jag eller Matti tänker ta ifrån Felicia den enda Pappan hon faktiskt har, Matti.. och jag är medveten att denna evighetslånga pappersprocess kommer vara allt annat än en dans på rosor! Jag kommer inte ens vilja se Jonas, men han sa att bara vi fixar klart alla papper mm mm så kommer han ner på FR och skriver på papprerna.. det kommer ta emot för honom men han kommer göra det, för Felicias skull.. och det glädjer mig.


För som en äldre sa åt både mig och Matti för många år sedan..


"det spelar ingen roll vad som står på ett papper, den som är med på förlossningen och är med från start är Pappa"



Även om jag och Matti inte alltid drar jämt så försöker vi ändå alltid göra det bästa för barnen, och det är det som är huvudsaken ♥
Allt det här har jag tänkt ta tag i tidigare men allt lades på is, jag hade inte orken eller motivationen till att dra igång denna process men jag känner att nu eller aldrig!



Även om vi kommer göra allt detta så vill jag ändå veta vad ni tycker, hur hade NI gjort? Berätta, jag vill ha era åsikter.. på gott och ont!



Far och dotter - Mathias och Felicia





Kommentarer
Bella

Du vet att jag alltid säger att de är Matti som är flisans pappa. Så självklart ska han adoptera henne :)

2012-01-08 21:02:42
Sara

Det är jätte bra tänkt! Tycker inte ni kunnat göra bättre. Jag menar Matti och du är inte tillsammans nå mer men ändå vill han adoptera Felica det är ju kärlek till barnen. Och det om något bevisar verkligen att han är hennes pappa! spelar ingen roll vem som är det på ett papper för matti är den som varit där för henne och kommer nog alltid fortsätta med det! Så jag tror på detta Marie :)

Kram

2012-01-09 00:25:48
Elinn

För mig hade det enbart handlat om barnets bästa. Och då tänker jag utifall att det skulle hända dig något, då får ju den som står som pappa på papper vårdnaden om Felicia. Och om jag förstått det rätt så är inte riktiga fadern något att hänga i julgranen så då hade jag gjort som dig utan tvekan. Allt handlar ju om barnens bästa. :)

2012-01-09 01:02:18
URL: http://elinnsofia.blogg.se/
Anonym

Hade gjort som dig, utan tvekan! Det visar ju att matti verkligen är pappa till felicia när ni har gjort slut och ändå vill adoptera henne. De flesta skulle väl bara ha lämnat allt och gått vidare liksom!

2012-01-12 10:43:01



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0