10e April 2011

Hejhej! Ännu en dag då vädret inte är bra så då passar jag på att måla och baka, snaaart är bänken klar även den med! Kommer bli så jäkla fint. Men nog om det.. just nu har brödet precis åkt in i ugnen. Denna gång fick det bli "familjerostis".. Enkelt och gott :) Här får ni receptet oavsett om ni vill ha det eller inte, hehe.








.
Ingredienser

2 bröd
5 dl Arla Ko® mjölk
½ dl Arla® smör-&rapsolja
50 g jäst
1 msk honung
3 dl havrekli
1 ½ tsk salt
10 dl vetemjöl special, ca 600 g
Till pensling:
1 äggvita
2 msk vallmofrön


(Jag skippade honungen bara för att jag verkligen HATAR honung) men brödet blir nog lika gott utan det.


Och såhär gör du :)
 
Värm mjölk och smör-&rapsolja i en kastrull till max 37°. Smula ner jästen i en bunke, tillsätt degvätskan och övriga ingredienser. Arbeta degen smidig ca 10 min. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Dela degen i två bitar och knåda ut dem till längder. Lägg dem i smorda avlånga formar, ca 1 ½ liter. Låt jäsa 20 min under bakduk. Sätt ugnen på 200°. Pensla bröden med äggvita och strö över vallmofrön. Grädda bröden i nedre delen av ugnen 30–35 min. Låt svalna på galler under bakduk.



Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0