Prev.medel..

Är ni inte intresserade av att läsa om preventivmedel och ja, allt sånt så sluta läs redan här!!



Har dragit mig för att skriv det här inlägget men okej, nu gör jag det ändå..
Alla är vi olika och reagerar olika på saker och ting, som prev medel t.ex!


Här är för och nackdelar med allt, jag tycker allt stämmer in precis!  
Och nu snackar vi spiraler... inte något annat trams, som t.ex p-piller haha.


Kopparspiral

Nackdelar
Kopparspiral kan ge rikligare och ibland även smärtsammare menstruationer.
Man är beroende av läkare eller barnmorska för att sätta in eller ta ut den. 
I mycket sällsynta fall kan spiralen ge smärta.

(mina nackdelar som inträffade mig)..
- Slutade aldrig blöda
-Extrema smärtor
.. som slutade med en operation

Fördelar 
Man behöver inte komma ihåg att ta några tabletter.
Kopparspiralen ger ett mycket säkert skydd i fem till tio år.
Kopparspiral är ett billigt, säkert och mycket väl dokumenterat preventivmedel (gratis från landstinget) 
Den brukar i första hand rekommenderas kvinnor som har fött barn och har få sexualpartners.



Och har vi hormonspiral..  


Fördelar
Det är ett av de mest säkra preventivmedel
Menstruationsblödningarna minskar eller upphör helt, vilket kan upplevas som en fördel av vissa kvinnor.
Menssmärtor blir i regel betydligt lindrigare.
Är ett bra alternativ om man har svårt att komma ihåg att ta några tabletter.
Riskerna för infektion är mindre än vid användandet av kopparspiral.
Används inte bara vid skydd av graviditet utan även för att stoppa blödningar (fungerade på mig)


Nackdelar
Man är beroende av läkare eller barnmorska för att sätta in eller ta ut den.
Det finns en liten ökad risk för att en infektion kan gå upp i livmodern i samband med insättandet.
Menstruationsblödningarna minskar eller upphör helt, vilket kan kännas onaturligt för vissa kvinnor. Under första halvåret förekommer ofta olaga blödning i form av blodiga flytningar.
Illamående och huvudvärk. Bröstspänningar.
Moderat viktökning hos enstaka.
Försämring av acne.
Lätt nedstämdhet.
I mycket sällsynta fall kan spiralen ge smärta.
Hög kostnad (1200:-) när man hämtar ut spiralen på apoteket. Dock blir det billigare än de flesta preventivmedel om spiralen får sitta i fem år.





Tog faktan från vårdguidens hemsida..
Varför jag skriver det här är pga av det jag fått uppleva.. så tänk igenom innan ni beslutar er! Gratis är inte alltid bäst, betala hellre 1200 kr och må bra än att använda något gratis som man håller på att förblöda av. Visst, alla reagerar olika men jag rekomenderar inte ens min värsta fiende att använda kopparspiral. 

And my dear friends.. när vi ändå snackar prevmedel så, ja..  p-piller.. glöm det! Det är INGEN säkerhet alls. Du kan bli gravid ändå.


Haha känner mig kanske lite fööör ärlig nu i bloggen men va fan, tänk om någon är i valet eller kvalet.. eller som faktiskt gått igenom liknande som jag? Om ni läser tidigare inlägg.



Kommentarer
Sofi

Gud i himmel vilken tur att jag INTE la någon spiral alls de verkar ju ärra och skada , jag har haft en p-stav i armen vilket funkar snarlikt med hormon spiralen bered dig på nästan ett års mens de där med ett halvår är bara skit snack! sen kanske du har en lycka att vara utan mens i två år men jag tycker inte att något utav de där låter sunt vare sig för hormoner eller nått tacka vet jag att de finns gummi hattar absolut de bästa som finns.

2011-10-10 21:41:59



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0